بهترين انيميشنهاي کوتاه تاريخ (7)
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۷۰۳۳۶
خبرگزاري آريا - برترين ها - احسان درخشنده:
شناسنامهي اثر
نام انگليسي: Prestoکشور توليدکننده: آمريکاشرکت توليدکننده: پيکسار انيميشن استوديوز (Pixar Animation Studios) / والت ديزني پيکچرز (Walt Disney Pictures)کارگردان: دوگ سوييتلند (Doug Sweetland)سال توليد: 2008 ميلاديمدت زمان: 5 دقيقهژانر: کمدي
افتخارات شاخص
- نامزد کسب جايزه از «جشنوارهي اسکار» (Academy Awards) در بخش «بهترين انيميشن کوتاه» / سال 2009 ميلادي
- نامزد کسب «جايزهي آني» (Annie Award) در بخش «بهترين انيميشن کوتاه» / سال 2009 ميلادي
دربارهي اثر
انيميشن کوتاه و سهبعديِ «اَجي مَجي لاتَرَجي» يا «پرِستو» (Presto)، اثر خيلي پيچيدهاي نيست؛ خيلي زود سراغِ اصلِ مطلب ميرود و بيننده را درگيرِ زد و خوردهاي کمديِ داستان ميکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بارزترين ويژگي اجي مجي لاترجي، ضرباهنگ سريع وقوع اتفاقات و حوادث است. شوخيها و پيشامدهاي داستان، به قدري سريع و مسلسلوار به تصوير کشيده ميشوند که مخاطب، به جز خنديدن و لذت بردن از حال و هواي انيميشن، فرصتي ديگر براي فکر و تأمل نمييابد. البته از آنجايي که با يک اثرِ کمديِ کوتاه و فقط 5 دقيقهاي مواجه هستيم، اين مسئله اصلاً نقطهي ضعف به شمار نميآيد و اتفاقاً جزو نقاط قوتِ اثر محسوب ميگردد.
از لحاظ جزييات گرافيکيِ صحنهها و شخصيتها، اجي مجي لاترجي شباهت زيادي به انيميشن سينمايي «موش سرآشپز» يا «راتاتويي» (Ratatouille) دارد که يکي ديگر از آثارِ توليد شده توسط استوديوي «پيکسار» است. اين شباهتها اصلاً اتفاقي نيستند؛ دستاندرکاران توليدِ انيميشن اجي مجي لاترجي بسياري از اِلِمانهاي بصري خود را از انيميشن موش سرآشپز وام گرفتهاند که يک سال پيش (سال 2007) روانهي اکران گرديده بود.
در بين جلوههاي تصويري و گرافيکي، طراحي زيبا و دوستداشتنيِ شخصيت خرگوش يا همان «اَلِک اَزَم»، قطعاً يکي از برگهاي برندهِي انيميشن اجي مجي لاترجي است. شخصيتپردازي الک، از لحاظ دقت در طراحي بافت موها، شکل و شمايلِ ظاهري، و حالات چهرهي منحصر به فرد، کاملاً شايستهي تحسين است که اين امر، نشان از صرفِ وقت و انرژي زياد براي خلق کيفيتي درخورِ ستايش دارد. البته از حرکات، واکنشها و حالات چهرهي شعبدهباز يا «پرِستو» هم نبايد غافل شد. فراموش نکنيد که بخش عمدهي طنز داستان، بر عهدهي اين شخصيت است؛ بلاهايي که بر سرِ او نازل ميشوند و شيطنتهايي که از سوي او بروز پيدا ميکنند، قطعاً در خلق فضاي شاديآفرينِ انيميشن، برجستهترين نقش را دارند.
در مجموع، انيميشن اجي مجي لاترجي اثري است که بايد صرفاً از تماشاي آن لذت برد. در برخي از آثار کمدي، چندان نبايد به دنبال مفهوم و پيام خاص بود. اين انيميشن نيز يکي از همين قبيل آثار است که صرفاً در هنگام تماشاي آن، بايد از لحظات شاد و جذابيتهاي بصريِ اثر لذت برد. اگر دوست داريد براي دقايقي از دغدغهها و پيچيدگيهاي زندگيِ روزمره فارغ شويد، تماشاي انيميشن خندهدارِ اجي مجي لاترجي را به شما عزيزان توصيه ميکنيم.
خلاصه داستان
شعبدهبازي به نام «پرِستو ديجيوتاجيونه» (Presto DiGiotagione) به خاطر تردستيهاي خارقالعادهاي که به واسطۀ کلاه جادويياش انجام ميدهد مشهور است. وي براي انجام برخي از شگردهاي خود، از يک خرگوش به نام «اَلِک اَزَم» (Alec Azam) کمک ميگيرد. يک بارِ ديگر شب نمايش فرا ميرسد.
شعبدهباز به دليل ضيق وقت فرصت نميکند وعدهي غذايي خرگوش (يک عدد هويج) را به او بدهد. پرِستو به روي صحنه ميرود و خرگوش را نيز با خود به همراه ميبَرَد. نمايش آغاز ميشود. خرگوش که از گرسنگي رَنجور است، از همکاري با شعبدهباز سر باز ميزند و با لجبازي هويج خود را طلب ميکند. در نقطهي مقابل، شعبدهباز که آبروي خود را در خطر ميبيند، تصميم ميگيرد به خواستِ خرگوش تن در ندهد؛ او تلاش ميکند به اجبار خرگوش را راضي به همکاري کند. نهايتاً، کشمکش بالا ميگيرد و...
در صورت پخش نشدن ويدئو بر روي تصوير زير کليک کنيد.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۷۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انیمیشنهایی متفاوت برای بزرگترها؛ انیمیشنهایی مفرح برای بچهها
آفتابنیوز :
چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.
شرک (۲۰۰۱)
کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون
محصول: امریکا
یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آنهم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ میشود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه میشود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیتهای این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیتهای ماندگار انیمیشن باز کردند. بچهها و بزرگترها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سالهاست که تماشاگر دنبالههای آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه میدهد.
شرکت هیولاها (۲۰۰۱)
کارگردان: پیتر داکتر
محصول: امریکا
در مانستروپولیس، هیولاها با ترساندن بچهها از صدای جیغ آنها انرژی تولید میکنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبهرو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمیترسند. هیولاها از هر گونه تماس با بچهها مطلقا منع شدهاند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچهها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچهها میشوند و همهچیز به هم میریزد. در این بین سالی و مایک کشف میکنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید میکند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدمها در مواجهه با ترسهایشان که علت و اساسشان را هم نمیدانند موفق بوده است.
عصر یخبندان (۲۰۰۲)
کارگردان: کریس وج
محصول: امریکا
حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آبوآتش میزند و بلاهای زیادی سر خودش و دنیای اطرافش میآورد دیدهاید. یکی دیگر از انیمیشنهای ماندگار سالهای آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوتها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیتهای دوستداشتنیای مثل مندی و سید که زوج ناجور، اما جدانشدنیای هستند. درامی جادهای، اکشن و ماجراجویی که شوخیهای بامزهاش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.
در جستوجوی نمو (۲۰۰۳)
کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ
محصول: امریکا
درونمایه جستوجو در اغلب انیمیشنها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیتهای انیمیشن را با جستوجو و سفر نوشتهاند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناختهها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناختهها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشنهای دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی همراستا و همزمان شده و تماشاگر راحتتر میتواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جستوجوی دوری» تدوام یافت.
کورالاین (۲۰۰۹)
کارگردان: هنری سلیک
محصول: امریکا
انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سهبعدی میدانید یا نه؟ اگر فکر میکنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان میکند. اگر فکر میکنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشنهای دوبعدی و سهبعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر میکند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزیهایش تاریکتر و دلهرهآورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاویبرانگیز، ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه میشد؟
مری و مکس (۲۰۰۹)
کارگردان: آدام اِلیوت
محصول: امریکا
مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میانشان، دوست مکاتبهای هستند. مری که در استرالیا زندگی میکند و خانوادهای ازهمپاشیده دارد در هشتسالگی از سر اتفاق شروع به نامهنگاری میکند با مکس چهلوچهارساله چاق و مشکلدار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیقتر میشود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل میخورد. مری و مکس مستعدند که به تیرهروزیهای زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموسشان میکند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.
انومالیزا (۲۰۱۵)
کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون
محصول: امریکا
مردی میانسال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی میشود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا میکشاند، روحشان را با سیاهی تغذیه میکند و دست آخر باعث جنونشان میشود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بیروحش مواجه میشود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغخوار که با سردی رئالیستیاش برگشتناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب میزند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.
لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)
کارگردان: مایکل دودوک دی ویت
محصول: فرانسه و ژاپن
اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگهای بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بیکلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوشنواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیرهای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم میگیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیمالجثهای بزرگترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو میکند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش میشود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر میاندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.
منبع: همشهری آنلاین